1e Kerstdag - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van familie nijhof - WaarBenJij.nu 1e Kerstdag - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van familie nijhof - WaarBenJij.nu

1e Kerstdag

Door: Arlette

Blijf op de hoogte en volg familie

28 December 2012 | Sri Lanka, Anuradhapura

Sri Lanka 25/12/12 1e kerstdag

Lieve allemaal,

Allereerst natuurlijk : Merry Christmas! En Ans van harte gefeliciteerd!

We zijn net (16:30 uur) weer in ons nieuwe onderkomen voor vannacht aangekomen, het Palm Garden Village in Anuradhapura. Maarten, Bob en Faye zijn zwemen, Grace en Lynn even leren en ik douchen en schrijven in de hoop dat ik dit straks kan posten. Maar laat ik bij vanochtend beginnen.heerlijk geslapen en toen we de gordijnen opendeden en het balkon opstapten was het geweldig! Een prachtig meer voor de deur met een paadje erlangs en we zagen meteen een ijsvogel en allerlei andere vogeltjes. Maarten spotte zelfs een Brahimy kite die vervolgens vlak langs ons kwam! Heerlijk ontbeten en om 08:30 zaten we weer bij Ajith en Kumara in de auto. Nu hadden we al gehoord over de overstromingen rond onze bestemming en helaas was er 's nachts nog meer regen gevallen. We moesten maar even afwachten wat er mogelijk was.

Eerst naar Mihintale wat de oorsprongsplaats voor het Boeddhisme in Sri Lanka is. Aan de voet van deze rots liggen de overblijfselen van een ziekenhuis uit de 3e eeuw vóór Chr.! Er zijn zelfs allerlei medische instrumenten gevonden die van hoge kennis spreken.
Hierna begon de klim (ja, je kunt natuurlijk in de auto tot halverwege komen maar daarvoor ben je hier niet) dus........ 1840 treden op! Het  heiligdom ligt op een monoliet en is te bereiken via trappen. (Faye en ik hebben er hooguit 1000 geteld!) we zijn helemaal bovenop geklommen en het uitzicht was fenomenaal! Maar we zagen ook wel dat er veel meer water was dan er hoorde te zijn!

Het begon weer te regenen toen wij op weg naar de auto nog even de tempel met de voetstappen van Boeddha gingen bekijken. Voordat er beelden van Boeddha werden gemaakt (vanaf de 3e eeuw, waarschijnlijk in navolging van romeinse invloeden) vereerde men alleen de voetstappen v Boeddha, uitgebeeld in een plat vlak.  Nat en met strakke kuiten weer de auto in. Onderweg werd ons verteld dat dit de droge zone is van Sri Lanka, ik wil niet weten hoe de natte zone is! Het bleef hozen en hoe verder de dag vorderde hoe meer wegen afgesloten werden. Eenmaal in Anuradhapra eerst maar eens geluncht. Betalen was lastiger, ik pakte al een plastic kaartje waarop er ongelovig en verschrikt werd gereageerd met :  "you have no money???" ja natuurlijk hebben we dat wel, alleen niet contant! Na wat gemier met mijn kaart heeft Maarten  Ajith gevraagd het te regelen. Wij hebben hem meteen terugbetaald. Alles is zo nat en vochtig hier dat een bezoekje aan een ATM gevaarlijk wordt! Gelukkig blijft het wel lekker warm.

Nu op zoek naar kruip-door-sluip-door routes naar alle oudheden hier. Vele wegen zijn afgesloten maar we komen er toch en het is nu nergens te druk. We bekijken een gigantische stupa's, een hele oude met relikwieën erin, monnikken verblijven en bekijken de maansteen (= soort vloermat voor de ingang die ze prachtig hebben ingebeiteld). Ook gaan we nog kijken bij de oudste heilige ficus van Boeddha (de bodha tree waaronder Boeddha verlichting bereikte).  Bij alles legt Ajith ons de geschiedenis of ontstaan ervan uit.

We zien ook nog allerlei dieren, kleine eekhoorns, grote eekhoorn, hertjes, vleermuizen (veel!) een slang aan de rand van de weg, kleine visjes die aan de blote tenen knabbelen, varaan, schildpad, karpers,  pauwen en heel veel andere vogels.

Nu eerst maar eens een kerstdiner!

• 28 December 2012 - 11:11

Wilma:

Hallo allemaal!

Een berichtje vanuit het natte (nu even droog maar voor hoelang) Nederland.
    Zo te lezen beleven jullie weer veel meer dan is op te schrijven haha! Erg leuk om de belevenissen te volgen. Door het duidelijke reisverslag is goed te visualiseren hoe jullie het daar allemaal beleven. Wij gaan ondertussen ons opmaken voor het geknal hier voor oud en nieuw, gelukkig is Misty niet bang, die interesseert het werkelijk helemaal niets dus dat is wel prettig! Onze kerstdagen hier zijn prettig verlopen, lekker gedineerd maar absoluut niet overdadig, dus die goede voornemens hebben we niet die heel Nederland heft, ons motto; wat er niet aan komt hoeft er ook niet af haha! Maar terug naar jullie reis, het blijft toch een beetje onwerkelijk dat jullie zoveel duizenden kilometers ver weg zij. En door middel van deze communicatie technieken we ook weer zo dichtbij zijn! Ontzettend veel plezier nog en Arlette, blijf vooral veel schrijven we genieten er volop van! Xx liefs van ons allemaal, Wilma

• 28 December 2012 - 11:13

Wilma:

NB : zie nu bij de plaatsing veel letters die vergeten zijn, het typen was ook al lastig, dus excuses hiervoor!