Quito - Guayaquil - Schiphol - thuis - Reisverslag uit Quito, Ecuador van familie nijhof - WaarBenJij.nu Quito - Guayaquil - Schiphol - thuis - Reisverslag uit Quito, Ecuador van familie nijhof - WaarBenJij.nu

Quito - Guayaquil - Schiphol - thuis

Blijf op de hoogte en volg familie

21 Juni 2016 | Ecuador, Quito

Zondag 19 juni 2016 - Vaderdag!

Gisteren misschien toch te koud geworden op de berg, ik ben niet lekker. Helaas, dat is geen optie als je moet reizen.
Na het ontbijt stappen we bij de eigenaar van het hotel in de auto en hij brengt ons in no-time naar het vliegveld van Quito. Via de snelweg is het langer maar deze mannen nemen een shortcuts zo de berg af de vallei in en dan de volgende vallei weer in. De straatjes zijn supersteil en smal en er rijden ook gewoon bussen en vrachtwagens, de bochten zijn haarspeld variant en super smal, twee auto's kunnen niet tegelijk de bocht om. Maar we komen er en te vroeg. Onze balie van locale maatschappij Tame zit ook nog eens verstopt maar als we die hebben gevonden is alles zo geregeld. Mijn koffer weegt 21,6 kilo!!!! Heb nog nooit zo'n zware koffer ingeleverd. Ook die van Maarten mag er zijn met 18,6. We lopen meteen door naar de coffeeshop waar we vorige keer wifi hadden en gaan er vlakbij zitten, prima, goed contact. We kunnen hier ook onze apparaten opladen al gaat dat heel erg langzaam.
Dan naar gate D1 en het blijkt dat we met de bus naar het vliegtuig worden gebracht. Het is een piepklein propeller vliegtuigje met twee aan twee plaatsen en je moet achterin instappen. Gelukkig past Maarten er precies tussen en kunnen de stoelen niet achteruit. We zitten mooi voorin op 5 C en D. De vlucht naar Guayaquil duurt maar 50 minuten en dan zijn we er alweer om 11:50. Om 12:15 hebben we onze grote koffers al in een bewaarstation afgegeven en zitten we in de taxi naar de Malecón (de boulevard). We lopen nog geen tien passen en worden door een aardig meisje aangesproken of we geen sightseeing bustour willen doen. Het kost 2 uur. Tuurlijk willen we dat en we zitten heerlijk in de bries op het open bovendek. Het is hier nl 29 graden en erg vochtig. Ook erg druk want het is zondag. We rijden langs de sloppen wijken, een uitzichtpunt en langs een gigantisch kerkhof met allemaal bovengrondse graven en superdruk. Er blijken 500.000 graven te zijn op een stad met momenteel 2.5 miljoen (levende) inwoners. Later begrijpen we dat iedereen voor vaderdag naar het graf gaat en bloemen en kransen neerlegt. Het is nog wel een avontuurlijke tocht met de bus want steeds moeten we oppassen voor overhangende bomen of kabels (electra, telefoon)!!

De bus stopt bij de kathedraal waar een leguanen parkje voor is. Het zijn er echt heel erg veel en ze liggen ook in de bomen en de palmbomen. We kijken in de kathedraal met wanstaltige schilderijen (Jezus in een regenboog tule rok!!) daarna lopen we de stad nog wat door, Maarten eet een doughnut en we zitten even in de airconditioned winkel. Daarna nog naar de Malecón waar we nog een tijdje mensen kijken.
Dan met de taxi terug naar het vliegveld, koffers ophalen en we kunnen meteen inchecken. We krijgen ook nog kaartjes voor de Vip-lounge, ideaal. Schrijven, internetten en whats-app met de kinderen.

We boarden toch op tijd en hebben een aangename vlucht naar Schiphol waar we op maandag 20 juni om 13:15 landen. Helaas kwamen we eerst voor een bezette gate terecht na ellenlang taxiën. Dus daar wachten. Eenmaal van boord kwamen we in een volledig lege gang voor een dichte deur! Het duurde even maar toen kwam iemand gelukkig de deuren openen. Wachten voor de douane en toen nog lang op de koffers gewacht waarna we weer in de rij mochten om alle koffers en tassen wéér te laten scannen. Kortom: reizen bestaat hoofdzakelijk uit wachten.
Maar, grote verrassing, Lynn en Faye kwamen ons halen van Schiphol, heerlijk om hen weer te zien en knuffelen.

Als afsluting: het was een geweldige reis en we hebben meer dan 1000 foto's én dan ook nog wat filmpjes. Jullie zullen begrijpen dat het uitzoeken tot een behapbare brok enige tijd vergt maar er is genoeg te zien!

Tot de volgende reis!