30 december 2012 - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van familie nijhof - WaarBenJij.nu 30 december 2012 - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van familie nijhof - WaarBenJij.nu

30 december 2012

Door: Arlette

Blijf op de hoogte en volg familie

30 December 2012 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Sri Lanka 30/12/12

Het is 15:45 en we zijn aangekomen in ons nieuwe onderkomen St. Andrews Hotel in Nuwara Eliya. Het is net als het eerste in Colombo en het hotel van gisteren in Kandy, een koloniaal hotel. We krijgen een welkomst soepje en gaan nu naar de kamer. Het zijn prachtige kamers met echte bloemetjes op het bed als welkom en groot. Op de begane grond met uitzicht op een prachtige tuin en internet!

Zo nu eerst maar weer eens de dag van vandaag. Om 09:00 allemaal paraat in de lobby. Ook de koffers waren snel beneden. Toen door het nu rustiger Kandy (ook hier is het zondag en dus rustiger) op weg naar een uitzichtpunt boven de stad. Zo hadden we een prachtig plaatje van het waterbekken met de tempel van de heilige tand. We kregen precies 5 minuten van Ajith omdat we anders misschien de trein zouden missen. " Trein??"  Hoor ik jullie zeggen, dat staat niet in het programma! Nee, inderdaad, maar het leek ons gewoon leuk een stukje met de trein te doen. Onderweg nog een paar foto's gemaakt van de gevangenen op het binnenplein van de gevangenis, de weg ligt wat hoger zodat je er gewoon inkijkt. Raar idee!
Op het station alleen de camera's mee, Kuma reed de auto met alle spullen naar ons eindstation. Op het station kwam er een hulpje die voor ons de kaartjes Kandy- Gumpole ging kopen voor het wereldbedrag van 210 rupies (=1,30 euro!!!) voor 7 kaartjes. We reisden 3e klas en het was erg leuk, vooral het laatste stuk langs de rivier was indrukwekkend. De trein op zich was al een ervaring, houten bankjes en soms een raam (dat omhoog en open was) en soms ook niet, blij dat het vandaag prachtig weer is. De trein zou om 09:40 vertrekken maar was een kwartier te laat en we waren om 11:00 aan.

Bij Gumpole weer uitgestapt en Kuma pikte ons op. Ajith kocht een locaal snoepje voor ons om te proeven, een soort blokje van kokos met suiker en het zag er groen uit, wél lekker! Wat verder onderweg stopten we weer en hebben we met ons allen een stuk jackfruit of nanka staan uitpellen en eten. Dit is nog best een gedoe want je moet eerst een partje lospeuteren en dan de pit én het pitvelletje eruit halen, dan mmmmmmmm lekker!  De kleefkracht van deze vrucht gaat Pattex te boven, alleen met kokosolie kon je je vingers weer van elkaar krijgen!

De tocht van vandaag ging naar de hoogst gelegen plaats in Sri Lanka. Het was dus veel bochtjes draaien op een redelijk smalle weg. We hebben geluncht in een volledig open gebouw waar ze een balustrade langs hadden lopen en er stonden tafels en stoelen op het beton. Het werd eigenlijk nog gebouwd. Wel een schitterende locatie want we hadden uitzicht op de grootste waterval hier de Ramboda Falls waar het water in twee keer honderd meter naar beneden valt.

Toen door naar de theeplantage waar we een korte rondleiding kregen over het theeproces. Leuk om te zien (en Pap het ruikt er bij het snijden van de natte blaadjes precies als bij de olijvenmill). Als laatste kregen we nog thee te proeven, helaas geen aanrader want het was eigenlijk alleen drinkbaar met minstens 2 eetlepels suiker! We hebben dan ook niets gekocht. In Nuwara  hebben we de toeristische route gedaan langs alle mooie historische gebouwen en naar het meer. Daar een rondje gewandeld nadat we eerst dubbel hadden gelegen van de slappe lach omdat de slagboomophaler hier een dikke fleecetrui aanhad én .......... oorwarmers! Het was echt heerlijk weer hoor, ruim 18 graden, zonnetje en een zacht briesje! We krijgen eindelijk een beetje kleur. Men vindt het hier koud. We hebben ook een kachel op de kamer, geen airco.

Terwijl we aan het wandelen waren spotte Grace een white-bellied sea-eagle vlak boven ons. We hebben er een hele tijd naar staan kijken want hij ving iets (vis) uit het meer en werd belaagd door twee kraaien. Een prachtig schouwspel, genieten!
Als laatste langs een engels kerkhofje om een bepaald graf te zoeken van een Engelsman die 1000 olifanten had gedood en als straf getroffen was door de bliksem, de 1e keer overleed hij en toen nog twee keer terwijl hij in zijn graf lag, dan heb je toch iets heel fout gedaan! Alleen dit graf ligt ergens anders. Geen probleem was een leuk kerkhofje met mooie oude stenen. Toen naar ons hotel en nu zijn Bob en Maarten biljarten, ik schrijf en de rest leest of leert. We krijgen net een heel bord fruit op de kamer, heerlijk.

Hierna zijn we naar de lounge gegaan en hebben weer een spelletje 31-en gedaan, nu won een van de kinderen. Een lekker drankje erbij en af en toe ging een van ons iets warmers aantrekken. We zitten hoog dus het koelt erg af. Daarna buffet gegeten in een erg smaakvolle zaal en een perfect buffet met de heerlijkste gerechten. Wij vonden dit het beste buffet tot nu toe! Nog even lezen en dit blogje posten, morgen gaat om 06:45 de wekker weer. Het wordt een lange dag rijden naar de kust.

• 30 December 2012 - 21:34

Mam:

Gezellig weer zo'n uitgebreide mail met jullie belevenissen.Ik heb geprobeerd om via Arlette te antwoorden,heel uitgebreid omalles te vertellen wat enigszins de moeite waard was en hetlukte niet om die mail te verzenden.Jammer van al mijn moeite.In ieder geval:prettige jaarwisseling!Liefs Mam.

• 31 December 2012 - 12:09

Gabi:

Super gaaf allemaal!!! Wij zitten thuis lekker met de top 2000 aan de hele dag. Vandaag extra hard want het lijkt wel een slagveld buiten met al dat geknal van vuurwerk. Ik durf bijna het huis niet meer uit.
    Gelukkig nieuwjaar allemaal!!!

xxx Gabi

• 31 December 2012 - 13:43

Ans:

Natuurlijk luister ik ook de top 2000 in Den Haag.
    Gaan jullie morgen wel een traditionele nieuwjaarduik houden net zoals in Scheveningen.
    Wat moet dat leuk zijn met die warmte bij jullie. Ik doe hier in Nederland niet mee hoor.
    Alvast een goede jaarwisseling voor allemaal en wij wachten nog even een paar uurtjes om te proosten op het nieuwe jaar.
    Lieve groeten
    Ans

• 04 Januari 2013 - 09:06

Linda:

Wat heerlijk om de verhalen te lezen. Ik loop nog een beetje achter maar wat ik heb gelezen.....heerlijk. Ben net terug maar zou zo weer op reis gaan.
    Ik zie jullie van het weekend! Geniet van de laatste uurtjes.
    Liefs,
    Linda