2e Kerstdag - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van familie nijhof - WaarBenJij.nu 2e Kerstdag - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van familie nijhof - WaarBenJij.nu

2e Kerstdag

Door: Arlette

Blijf op de hoogte en volg familie

28 December 2012 | Sri Lanka, Sigiriya

Sri Lanka 26/12/12

Zo daar ben ik weer, helaas in dit resort geen internet. En gisteren kon ik het ook al niet posten. Morgenavond slapen we weer hier dus het wordt een lange wacht voor jullie! Maar dan ook weer meteen 3 verhalen. Het is nu half tien en de familie ligt op een oor, naast mij wordt al diep geademd.

Maar nu eerst het relaas van vandaag. Ik had vanochtend toch wel wat stijve kuiten van het geklauter van gisteren. Het begon wel met treden maar het laatste deel ging toch hoofdzakelijk over steile rots met wat uitgehakte stappen die ook nog ongelijk en vaak te groot voor mij zijn. Niet alleen onze meiden worden steeds bekeken hoor, mijn grijze haar werkt ook op het kijkgedrag! Dat hebben ze hier niet en men denkt dan ook dat ik stokoud ben! Leuk als je dan toch op de top van zo'n berg staat.

Het was vanochtend een eind lopen van onze bungalow naar de eetzaal en we gingen eerst nog even bij het grote meer kijken achter het complex. Het was er echt idyllisch. Toen op naar het ontbijt. Om 09:00 uur zaten we weer in de minivan richting Sigiriya waar we de leeuwenrots gaan beklimmen. De monoliet is 200 meter hoog en bovenop zijn de overblijfselen van een oud paleis.

Het zat zo, de zoon van de bijvrouw wilde koning worden, kan natuurlijk niet want dat wordt de zoon van de 1e vrouw. Kassapa doodt zijn vader (de koning) en de 1e zoon vlucht naar India. Kassapa is nogal paranoïde en sticht zijn paleis boven op een rots en woont daar met (naar zeggen) 500 vrouwen.(opschepper!) hij zet wachters rondom boven op zijn rots zodat ze goed opletten. Als ze dit niet doen en in slaap sukkelen, stortten ze naar beneden! Na 18 jaar komt de 1e zoon uit India met groot leger. Kassapa (lijdt aan grootheidswaan) duelleert met hem op de grond, zijn olifant slaat op hol, zijn volgelingen trekken zich terug en als hij beseft verloren te hebben, pleegt hij zelfmoord. De rots wordt teruggegeven aan de monniken die bijna alle schilderingen van wulpse vrouwen vernietigen (is zo lastig om bij te mediteren!) behalve een aantal waar ze niet bij kunnen.

Wij kwamen aan en er brak meteen een tropische stortbui los. Even wachten dus maar. Toen langs de verdedigingsmuren en grachten naar de watertuin. Het geheel was ook op de grond om de rots heen goed verdedigd. Ze hadden zelfs fonteinen! Knap hoor, voor die tijd. Daarna volgt een rotstuin en dan begint de grote klim. Over ijzeren trappen en gladde marmeren stapjes. Alles stroomt van het water want ook hier is er veel wateroverlast. Soms loop je echt tegen de waterstroom in een trapje op. Het is ook nog warm en buiig. De eerste mijlpaal is een onder een overhangende rotswand waar we schilderingen van blote dames vinden (de dames van Kassapa). Dan nog een heel stuk omhoog over enge metalen trappen waardoor je heel ver naar beneden kunt kijken. Dan pas kom je bij de voeten van de leeuw en ga je het laatste stuk naar boven. Het is indrukwekkend en Ajith vertelt ons van alles over Kassapa en zijn paleis. Bob heeft de rugzak met water naar boven gesjouwd en daar maken we gretig gebruik van! We brengen wat tijd boven door omdat het nogal mistig is na de plensbui. Gelukkig trekt het aardig open en hebben we een prachtig uitzicht. Echt de moeite van de klim waard.

Eenmaal weer beneden hebben we allemaal wel wat protesterende spieren. Ajith heeft ons al gezegd dat we van zijn travelagency iets mogen doen als dank voor het kiezen van hun bureau. Een olifantentocht, een ossenkar ritje of varen op een meer. De keus valt op varen en voor we het weten zitten we op een vlonder tussen 2 kano's en varen over......... Het meer waar we kerstavond op uitkeken met ons hotel! Het is prachtig, het weer werkt mee, het is een mooie omgeving en we zien erg veel vogels.

Hierna naar ons hotel voor vanavond en morgen. We zijn er rond 16:00 uur en gaan meteen lekker zwemmen. Vanuit het zwembad uitzicht op die grote rots die we hebben beklommen. We bestellen een biertje voor de mannen (gelukkig kan het hier wel, op feestdagen zijn de bars dicht!) en een frisje voor de dames. Samen met een frietje en portie fishfingers gaat dat er goed in. Dan douchen en om 19:30 buffet, weer met een biertje voor de mannen. En dan nu slapen!