28 december 2012 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van familie nijhof - WaarBenJij.nu 28 december 2012 - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van familie nijhof - WaarBenJij.nu

28 december 2012

Door: Arlette

Blijf op de hoogte en volg familie

29 December 2012 | Sri Lanka, Kandy

Sri Lanka 28/12/12

Allereerst natuurlijk Pap en Mam van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag! We nemen er wel een drankje op straks.

Het heeft bijna de hele nacht gehoosd van de regen, alle paden waren overstroomd. Maar vanochtend was het droog en scheen de zon! Om 08:30 zaten we weer in ons busje. Vandaag niet zo'n lange rit als voorgaande dagen. Eerst naar Matale waar we een spicegarden bezoeken. Erg leuk we kregen een meneer toegewezen en die liep met ons door het woud en liet ons eerst peper aan de boom zien en vertelde over het procédé voor het bij ons op tafel komt. Vervolgens vanille, sandelhout en galangan (=soort gember die veel in de thaise keuken wordt gebruikt). Toen kregen we ayurvedische thee als welkomstdrankje. Erg lekker! Vervolgens verder door het oerwoud waar we de cocaïne-plant zagen en Bob er een blaadje van wilde. Daarna nog gewoon de gemberplant, koffie, kardamom, kaneel en chocolade (zo'n grote boon waar dan de kleintjes in zitten). Hierna kregen we gezeten op bankjes uitleg hoe de mensen hier over gezondheid denken en wat de ayurvedische geneeskunst inhoudt. We roken aan potjes, mochten een currymengsel proeven en kregen een groot papier met allerlei bereidingen en toepassingen van hun spullen.

Het leukste kwam toen onze dokter (hij werkt 3 dagen voor toeristen en 3 dagen voor de locals) vroeg of we een massage wilden. Nou, natuurlijk! De mannen hadden mazzel die werden volledig onder handen genomen. Wij dames werden de schouder/nek de armen en de benen (tot net boven de knie) gemasseerd met hun spullen. Het was heerlijk en smaakt naar meer! In de winkel wat leuke spulletjes gekocht waaronder de thee en een kleine verpakking om te masseren.

Lekker soepel en plakkerig de auto weer in en onderweg naar Kandy, een drukke levendige stad met verkeersopstoppingen. Hier hadden we even de tijd er was een probleempje met de kamers! Uiteindelijk kregen we 3 kamers, helaas ging de lift maar tot de 3e verdieping en moesten Maarten en ik nog het halve hotel doorkruisen en naar de 4e klimmen voor een ruime bezemkast! We hebben meteen maar even gekeken wat de rest voor kamers had, balzalen met ruime badkamers op de normale verdiepingen. Jammer dat Faye en Lynn een doorgerookte kamer hadden. Dus ik naar de receptie en uitgelegd dat we niet voor niets een half jaar geleden hadden geboekt en dat we wel 3 kamers voor 2 nachten hebben. Gelukkig kregen we 1 nieuwe kamer voor Maarten en mij op de 3e verdieping. Opgelost. Toen natuurlijk eerst voor jullie twee blogjes gepost in een oorverdovend lawaai, er was een bruiloft gaande. Geluncht in een lege balzaal omdat diezelfde bruiloft in de eetzaal plaatsvond. Daarna gedoucht en gedekte kleding aan. Eerst om 16:45 met het busje naar een voorstelling van dansen en trommelaars uit verschillende streken. Het werd gehouden in de hal van het rode kruis, toepasselijk als je bedenkt dat de voorstelling werd afgesloten met vuurlopen (over gloeiende kolen)! Deze voorstelling was gratis als we morgen maar naar de gem-shop (juwelier) kwamen.

Hierna lopend naar de tempel van de tandrelikwie vlakbij. Deze keer wel geflankeerd door en Ajith en Kumma. Het was er heel erg druk en je moet door een security-check waarbij de vrouwen links moeten en de mannen rechts, wel grappig. Dit is de belangrijkste tempel (ter wereld) voor boeddhisten omdat er dus een tand van boedha bewaard wordt. Deze is echter niet te zien, hij zit in 7 kisten, 6 van goud en een van zilver en de gewone mens kan af en toe door een klein deurtje een glimp van de buitenste versierde kist bekijken.  Wij gingen eerst kijken bij de enige opgezette olifant ter wereld, deze heeft tijdens zijn hele leven (van 1925 t/m 1988) de tand tijdens de processies op zijn rug gedragen.

Toen onderweg naar het heiligdom zelf. Alles op blote voeten, er is werkelijk geen grond meer in onze voeten te krijgen! We liepen hutje mutje over trappen om met 2 seconden weer voorbij het deurtje te worden gestuurd. We hebben achteraf nog even staan kijken want een aantal uitverkorenen zitten vlakbij het deurtje in een soort omheining, zij mogen deze avond de thee serveren aan de monniken die de wacht houden bij de tand. Dan gaat het deurtje weer even open. Gelukkig had Ajith alles buiten al uitgelegd want binnen staan een aantal trommelaars de hele tijd te trommelen zodat de monniken niet afgeleid worden door geluiden van het volk (en vroeger oorlog). Daarna het stukje dat ik het mooiste vond; een klein 8-hoekig open vertrek waar allemaal boeken en olarollen (bladen van palmboom) sommigen echt eeuwen oud!

Weer terug naar het hotel voor het avondbuffet. Onderweg naar de tempel toe hebben we het uitvliegen van de vleerhonden gezien, ze zijn echt heel groot als je de vleermuisjes in Nederland gewend bent! Ze hebben een echte hondenkop en ik denk wel een spanwijdte van meer dan 1 meter! Indrukwekkend.
morgen weer een dag!

• 29 December 2012 - 16:39

P + M:

Nou, dat was weer een mooi verhaal. Fijn dat het toch weer droog werd!Het soort wederwaardigheden als met de kamers inhet hotel is inherent aan reizen. Maar met jullie ervaring krijg je het dan wel weer voor elkaar. Zou die tand echt zijn en in die soort matrioshka van doosjes zitten? Je moet het maar geloven. Zo'n bezoek aan een kruidentuin is heel interessant en leerzaam. In dit geval te meer omdat jullie zo kennis maakten met een andere benadering van geneeskunde. Onderzoek alle dingen en behoud het goede! Veel dank voor jullie dubbele felicitaties en voor de fraaie kaart die in de bus viel. Precies op tijd!

• 29 December 2012 - 17:05

Gunder Gunters:

Hallo allemaal,
    fantastisch, wat jullie allemaal beleven! Bedankt, dat k mee mag genieten!
    Hier is tot nu toe alles in orde.
    Op Oudejaarsavond zullen wij aan jullie denken en een slok champagne op jullie welzijn drinken!
    Hartelijke groet, Diederik en Gunder

• 29 December 2012 - 17:31

Margreet :

Heerlijk aan het mee genieten!