Zwembeesten - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van familie nijhof - WaarBenJij.nu Zwembeesten - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van familie nijhof - WaarBenJij.nu

Zwembeesten

Door: Arlette

Blijf op de hoogte en volg familie

09 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vanochtend vroeg op omdat we om 8.30 al op de pier/werf moesten zijn om in te checken voor de walvissentocht. Jammer dat de wekker niet afging maar gelukkig ben ik toch altijd weer vroeg wakker!

Om 09.05 vertrokken we met de boot richting open zee, alle kids een wagenziekte pil gegeven, chocoladereep en water in de tas en natuurlijk .... de kiijker en alle fototoestellen die we rijk zijn mee. Het was een aardig scheepje van ong. 70 voet (= 22 meter) maar niet groot genoeg om ondanks de spiegelgladde zee geen deining te geven. Het deinde dus lekker.

Na een tijdje werden de eerste spuiten van walvissen gezien door..... LYNN!!
Eeropaf en de boot hing scheef toen iedereen de walvissen aan onze kant wilde zien. Gelukkig stonden wij weer met onze neus vooraan en hadden we dus reuze goed zicht. Het waren humpbackwhales die rustig ronddobberden. Elke keer zagen we het uitblazen van de lucht (en roken dat ook wel degelijk!) Toen ze weer (vlak voor onze boot) naar de diepte doken heeft Faye een prachtige foto gemaakt van een poepende walvis. Dat is natuurlijk raar maar het ziet er rood en vloeibaar uit dus het lijkt bloed. Maar het komt omdat ze krill eten en door de kleurstoffen (net als bij flamingo's) kleurt het rood.

Daarna zagen we een paar blue whales (blauwe vinvissen = grootste walvis ter wereld), Risso dolfijnen en als laatste (toen we de haven alweer invoeren) de gewone (flipper) dolfijn. Deze laatste speelde voor de boot uit en wij stonden natuurlijk (dankzij Faye) op Pole-position!! Ik heb prachtige filmpjes gemaakt en Maarten schitterende foto's. We waren rond 14.00 uur weer aan wal, koud (het was nl. mistig en miezerig & koud!), moe en met een smile van oor tot oor die er voorlopig niet meer af te poetsen is!
Wat een bofferds zijn we toch!

Ook nog veel zeehonden en zee-ottertjes gezien erg leuk maar de eerste stinken een uur in de wind (liggen nl. onder de pier net als in San Fransisco). De ottertjes zijn geweldig leuk, vooral als ze lekker op hun rug liggen in het water. We zagen zelfs dat er eentje met een steentje een mossel aan het openbikken was al drijvend op zijn rug op zee!

Over stinken gesproken, whalebreath is ook geen pretje hoor, als zo'n beest zijn lucht uitblaast en de wind staat richting boot..... worden er opeens meerdere mensen niet lekker!

Na even uitrusten en foto's op de computer gezet te hebben zijn we vanmiddag de 17-mile drive gaan doen hier in de buurt. Erge mooie rit langs prachtige wijk langs de kust (soort dure wijk waar je betaald mag rondrijden). De lone Cypress op de foto gezet en mooie uitzichten bekeken.
Daarna lekker gegeten op de pier in Monterey bij Crabby Jim's. Allemaal lekker vis, calamari en clam chowder.

Nog even langs de winkeltjes en nu mailen en computeren op de hotelkamer en dan lekker slapen, we zijn allemaal rozig van de frisse zeewind.

Tot schrijfs,
A+

PS. Al voor de 2e avond van de pier naar ons motel gereden met de grote auto. (Maarten had een biertje bij het avondeten en we tarten hier het lot maar niet! Hoewel ...... ;) !)